Max Richter, Hania Rani, Atom String Quartet – koncert w hołdzie Krzysztofowi Pendereckiemu
Pierwszą rocznicę śmierci mistrza postanowiliśmy uczcić inauguracją Ogrodu Pendereckiego oraz koncertem z premierami nowych dzieł Maxa Richtera i Hani Rani. O ile sens cyfrowej projekcji legendarnej siedziby Pendereckiego jako hołdu dla kompozytora tłumaczy się sam przez się, o tyle program koncertu zrealizowanego we współpracy z TVP Kultura może budzić pewne zdziwienie.
Skąd w rocznicowym koncercie jazzowa improwizacja Atom String Quartet, skąd barokowe konwencje oraz filmowy minimalizm? Nie, to nie wykwit „kuratorskiej fantazji”, lecz panorama światów, które Maestro odkrywał jeszcze w latach 60. i 70. – w studyjnych oraz teatralnych eksperymentach, w spotkaniach z Donem Cherrym czy Krzysztofem Urbańskim. Krzysztof Penderecki po raz kolejny zagrał nam wszystkim na nosie. Tak jak wtedy, gdy ukryty pod trzema różnymi pseudonimami obsadził całe podium prestiżowego konkursu kompozytorskiego. Albo gdy kazał muzykom klasycznej orkiestry zapomnieć o wszystkim, czego nauczyli się w trakcie kilkudziesięcioletniej edukacji artystycznej. I wtedy, gdy żegnając XX-wieczną awangardę, otworzył ogromny rozdział ponowoczesnej muzyki sakralnej.
Nic dziwnego, że dziś na jego pionierskie prace powołują się eksperymentujący rockmani (Jonny Greenwood) i konstruktorzy nowych instrumentów (Paweł Romańczuk), mistrzowie klubowych groove'ów (Skalpel) i malarze ulotnych filmowych nastrojów (Max Richter). Nowe dzieła Hani Rani i Maxa Richtera to tylko dwie spośród ciągu zaskakujących premier, które czekają nas do roku 2023, wyznaczającego 90. rocznicę urodzin mistrza. Ogród Pendereckiego nie przestaje kwitnąć.
Program Koncertu:
Hania Rani – Prelude a la Cadenza, wykon. Hania Rani
Max Richter – Testament, wykon. Hania Rani, Atom String Quartet
Krzysztof Penderecki – Prelude for solo clarinet Bb (aranż. Mateusz Smoczyński), wykon. Atom String Quartet
Krzysztof Penderecki – Drei Stücke im alten Stil nach Musik zu dem Film „Die Handschrift von Saragossa“ für Streichorchester I Aria (aranż. Mateusz Smoczyński), wykon. Atom String Quartet
Krzysztof Penderecki – Capriccio für Tuba solo (aranż. Krzysztof Lenczowski), wykon. Atom String Quartet
Krzysztof Penderecki – Drei Stücke im alten Stil nach Musik zu dem Film „Die Handschrift von Saragossa“ für Streichorchester II Menuetto I, wykon. Atom String Quartet
Krzysztof Penderecki – Miniature per clarinetto e pianoforte Miniature III Allegro ma non troppo (aranż. Dawid Lubowicz), wykon. Atom String Quartet